Reklama
 
Blog | Ivana Jirkova

Black Friday

Je poslední pátek měsíce listopadu a s ním je tu skutečný nefalšovaný výprodej! Black Friday.
Ceny v jediném dni klesnou na samé dno. A přestože se doba změnila a internetový obchod umožňuje milionům nakupovat u počítače doma v teple, budou opět stát davy natěšených netrpělivců před obchody, butiky, obchodními domy, a to nejlépe v New Yorku, na 34. ulici, pod Empire State Building, na Páté Avenue, Madison či Lexington, v Time Warner Center či v šňůře na Broadwayi a nespočtu dalších míst, aby se úderem otevírací doby nahrnuly dovnitř jako lavina a skoupily prostě všechno, co v obchodech najdou.

Ceny jsou totiž na úplných minimech a každý, i ten, kdo za celý rok ušetří jen pár stovek dolarů, si v tento jeden jediný den může domů odnést celý nový šatník zatraceně krásných modelů té nejvyšší kvality.

A nejde jenom o módu. Elektroniku v tento den nakoupí miliony lidí na celém světě. Lidé zasednou ráno k počítačům a čekají na zveřejnění sražených cen, aby vzápětí vykoupily sklady. Loni utratili zákazníci ve dni Black Friday prostřednictvím internetu miliardy dolarů!

Reklama

Berte! Pryč se vším zbožím. Vyčistit. Vyklidit. Přijde nová řada. Jede se dál! Volají obchodníci.

Co se to děje, že lidé obětují svůj spánek, svoje záliby, svou pohodlnost, riskují tlačenici a nějaký ten přiskřípnutý palec a dokonce i nějaký ten šrám v davu. V Americe a v Kanadě je každoroční Black Friday prostě už rituál. To jednak. Hlavním důvodem je ale skutečné hraniční sražení cen a přitom trvající vysoká kvalita zboží. A o to v tento den jde. Za malý peníz hodně muziky.

Spokojený je spotřebitel (dostal kvalitu, kterou potřeboval a po které toužil, za víc než dobrou cenu) a spokojený je prodávající (prodal zboží, které by za vysokou cenu již neprodal a získal uvolněné místo pro zboží nové. A nové zboží se bude dobře prodávat i za ceny vysoké než se vyčerpá zájem těch, kteří peníze nešetří či prostě nové zboží potřebují ihned). Jak dobře víme, zastaralé zboží je prodáváno v těch končinách světa, jako například v Čechách, kde se prodejci nestydí prodávat staré zboží za nové tedy vysoké ceny. 

Po druhé světové válce, kdy se ekonomika začala zmáhat a kdy jeden módní styl začal stíhal druhý a technika se hnala vpřed mílovými kroky, hledali obchodníci metodu, jak na konci sezóny uvolnit sklady novému trendu a novému pokroku. Ovšem také nadměrné produkci. A tak obchodníci naučili zákazníky novému způsobu: a byl tu Black Friday. Podnikatel, který ve svém obchodě tento proces nezrealizuje, je buď mrtvý anebo těsně před smrtí, žádný jiný důvod v USA či Kanadě neexistuje. Vždyť Black Friday přinese jen maloobchodníkům prokazatelně nejméně 40% roční tržby!

První setkání s Black Friday v USA vám vyrazí dech. Něco tak masového nečekáte. Rozhodně musíte překonat všechny negativní pocity z čekání v davu, ale jakmile se dostanete ke své vysněné značce, skutečně špičkovému kvalitnímu zboží, (žádná napodobenina, žádné „jen“ nenositelné velikosti či poničené zboží), začne se vám nákup při pohledu na cenovku tak líbit, že nevíte, kdy máte přestat. A to je jediná věc, na kterou si musíte sakra dávat pozor.

A Black Friday postoupil dál, vyvalil se z Ameriky a v různých podobách zaplavil západní Evropu a obsadil hlavní místo ve strategii prodejců se sídlem ve všech metropolích světa.

Black Friday dorazil i do Čech. Má však svou původní, lépe řečeno skutečnou podobu jen u málokterého obchodníka.

Český prodejce, vlastně bavíme se o přeprodejcích, nemá slevy rád.

Český prodejce má rád navyšování cen. Důvody – proč navýšil, produkuje jako na běžícím pásu. Je to obvykle jediná práce, kterou má český prodejce opravdu rád. Slevu buď předstírá anebo podmiňuje. Český konzument dychtí po slevách tak, že narazí-li na nepatrnou, ale skutečnou slevu – má chuť nakupovat. Bohužel i věci, které vůbec nepotřebuje.

Totální výprodej je v Čechách terminus technicus, který nabral podobu předstírané cenové slevy a vylákání zákazníka k nákupu nekvalitního či zastaralého zboží avšak za ceny určené kvalitnímu a novému zboží.

Českému zákazníkovi nezbývá než kvalitního prodejce hledat. Česká obchodní inspekce již asi pracuje. Poslední zpráva ČOI: Pozor, český spotřebiteli, i v kamenných obchodech se prodávají napodobeniny světových značek a prodávají se, (samozřejmě), jako pravé … které že to jsou ty kamenné obchody, se neuvádí, proč se dál napodobeniny prodávají a kdy budou z kamenných obchodů vymýceny – není komentováno.

A tak, nedostanete-li se do USA či Kanady, nevadí, zasedněte ihned k počítači, právě dnes, poslední listopadový pátek, najděte si internetovou nabídku Vaší nejoblíbenější značky, vytipujte si „svoje“ zboží, připravte číslo kreditky či způsob úhrady a pak již jen čekejte… a jakmile nastane PÁTEK i v USA a Kanadě – BLACK FRIDAY a naskočí snížení cen, nakupujte. Při nákupu přes internet hledejte nejen nejlepší cenu u zboží, po kterém toužíte, ale i nejlepší balné a poštovné! Problém, že některé společnosti zboží do ČR nedopravují, vyřešte doručením na adresu přátel v USA či Kanadě či městě, kam doručování funguje.